چقدر به درمان دیابت نوع 2 نزدیک هستیم؟

دیابت نوع 2 یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان است که بر حدود 400 میلیون نفر در جهان تأثیر گذاشته است. اگر این بیماری کنترل نشود، می تواند به عوارض خطرناکی مانند نارسایی کلیوی، نابینایی، حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود. در حالی که بیش از 30 داروی مختلف برای کمک به مدیریت این بیماری و جلوگیری از این مشکلات در بازار وجود دارد، هیچ یک از آنها درمان واقعی این بیماری نیستند.

یک دلیل این است که تا همین اواخر، دانشمندان بطور کامل وسعت این مشکل را درک نکرده بودند. دو دهه پیش، اگر از یک متخصص دیابت می خواستید که علت دیابت نوع 2 را توضیح دهد، تنها به مقاومت به انسولین اشاره می کرد. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ساخته شده و به گلوکز موجود در خون برای ورود به سلولهای عضله، چربی و کبد کمک می کند، جایی که برای تبدیل به انرژی مصرف می شود. اما هنگامی که مقاومت به انسولین دارید، سلول های عضلانی، سلولهای بافت چربی و سلولهای کبدی به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهند. در نتیجه، پانکراس شما مجبور است برای جبران آن، انسولین بیشتری تولید کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

اطلاعات جدید

اکنون، ما می دانیم که بخشی از مشکل همچنین به سلولهای بتا مربوط است. این سلول ها در لوزالمعده قرار دارند و در واقع انسولین تولید می کنند. بدن ما در طی چند سال اول زندگی بیشتر سلولهای بتا را تولید می کند. اما تولید سلولهای بتا در برخی از مردم بیشتر از دیگران است. در نتیجه، اگر در اواخر زندگی، سلولهای بدن شروع به مقاومت به انسولین کنند، بدن برخی افراد هنوز به اندازه کافی سلولهای بتا برای ادامه تولید انسولین دارد. اما اگر اینگونه نباشد، سلولهای بتا که در شرایط مقاومت به انسولین خیلی سخت کار می کنند، در نهایت می میرند. اینها افرادی هستند که در نهایت به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

اکنون هدف محققان یافتن داروهایی است که بتوانند این سلولهای بتا تولید کننده ی انسولین را بازسازی کنند. اگر محققان بتوانند در این کار موفق شوند، در واقع می توانند دیابت نوع 2 را درمان کنند. در سال 2015 ، محققان در Mount Sinai، دارویی را به نام "هارمین" شناسایی کردند که ممکن است این کار را انجام دهد. این دارو که به طور طبیعی در تعدادی از گیاهان در سراسر جهان وجود دارد، آنزیمی به نامDYRK1A ، را در سلولهای بتا مسدود می کند و با این کار باعث تکثیر سلول های بتا می شود. مطالعه ی آنها نشان داد که درمان با هارمین تعداد سلولهای بتا در موشهای دیابتی را سه برابر می کند و سطح قند خون آنها را به حالت طبیعی باز می گرداند.

یک ترکیب دارویی

گرچه این خبر بزرگی است، اما دانشمندان دریافتند که این رویکرد برای دیدن نتایج مشابه در انسان کافی نیست. آنها تصمیم گرفتند که هارمین را با دسته دیگری از داروهای دیابت نوع 2 ، معروف به آگونیستتهایGLP1R ، ترکیب کنند (برخی از داروهای این گروه شامل اگزناتید، لیراگلوتید و لیکسیسناتید هستند). این داروها در واقع یک پروتئین خاص موجود در سلولهای بتا را هدف قرار می دهند، که آنها را به تولید انسولین ترغیب می کند.

دکتر اندرو استوارت، گفت: اگر ما بتوانیم این کوکتل دارویی را کامل کنیم، بطور بالقوه داروی جدیدی را ارائه خواهیم داد که می تواند میلیون ها انسان را در سراسر جهان "درمان" کند.

او افزود: ما سلولهای بتا را از افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گرفتیم. مقداری از آنها را در ظرف های کشت بافت قرار دادیم و بقیه را به موش ها پیوند زدیم. هنگامی که ما هارمین را با هر یک از داروهای آگونیستGLP1R ، که در حال حاضر برای دیابت در بازار موجود است، ترکیب کردیم، شاهد پیشرفت های بزرگی بودیم.

او ادامه داد: هارمین به تنهایی باعث رشد سلولهای بتا در طی 24 ساعت تا حدود 2٪ می شود. اما وقتی آگونیست GLP1R را اضافه کنید، این میزان به حدود 8٪ می رسد. در برخی موارد، فقط در مدت 4 روز، شاهد افزایش تعداد سلولهای بتا تا 40٪ بودیم. این نتایج باعث گردید که ما بسیار خوش بین باشیم که وقتی مطالعات انسانی را انجام دهیم، نتایج مشابهی را بدست آوریم.

بازی سازی بالقوه

در حال حاضر، هدف دانشمندان یافتن راه هایی برای اطمینان از انتقال مستقیم این داروها به سلولهای بتا است. دانشمندان می گویند این ترکیب دارویی مانند بسته ای برای بهتر شدن سلولهای بتا است که باید به این سلولها ارسال شود، اما ما هنوز آدرس ارسال آن را نمی دانیم. آنها فکر می کنند که می توانند این ترکیب دارویی را به آنتی بادی های مونوکلونال متصل کنند، تا این آنتی بادیها بسته ی مورد نظر- در این مورد ، داروها - را مستقیماً به سلولهای بتا برسانند.

چرا این روش می تواند تحولی در دیابت نوع 2 ایجاد کند؟

جواب این سوال اینست که داروهای دیابت نوع 2 موجود در بازار بر روی کاهش جذب گلوکز از مواد غذایی یا دفع آن از طریق ادرار یا تقویت تولید انسولین در لوزالمعده، کار می کنند. اما به محض قطع مصرف آنها، بیماری دوباره برمی گردد.

در حال حاضر تنها راه حل دائمی امیدوار کننده برای درمان دیابت نوع 2 ، "جراحی چاقی" است، زیرا منجر به کاهش وزن قابل توجهی می شود و بنابراین اغلب اوقات می تواند دیابت را بهبود بخشد. اما این یک استراتژی عالی برای درمان 400 میلیون نفر نیست. روش جراحی چاقی، قند خون بالا را معکوس می کند اما نمی تواند عوارضی را که به دلیل دیابت رخ داده است، برطرف کند. این نوع جراحی هزینه ی بالایی دارد و از آنجایی که جراحی است، زمان بهبودی قابل توجهی را می طلبد و با خطرها و عوارضی همراه است. اما اگر محققان بتوانند این کوکتل دارویی را کامل کنند، بطور بالقوه داروی جدیدی را خواهیم داشت که می تواند میلیون ها انسان را در سراسر جهان "درمان" کند.

منبع:

https://www.webmd.com/diabetes/diabetes-perspectives-21/type-2-possible-cure